Goodmorning Vietnam!

Hallo iedereen,

Ik heb jullie er even op laten wachten maar hier is ie dan, de volgende blogpost! In december heb ik examens afgelegd en nadien had ik 2,5 maanden vakantie, YAY! Tijdens de kerstvakantie zijn mijn ouders en mijn broer me komen bezoeken in China, hierover volgt zeker ook nog een blogpost!
Maar ik wou nu graag beginnen met blogposts over de reizen die ik gemaakt heb tijdens de wintervakantie. 2 maanden lang heb ik rondgereisd door Zuidoost – Azië. Ik ben begonnen in Vietnam, vervolgens ben ik naar Thailand gegaan en de laatste bestemming was Cambodja.

Op 8 januari was het zover, ik vertrok richting de luchthaven van Haikou met mijn trekrugzak om mijn reis te beginnen. FIRST STOP: VIETNAM.

HO CHI MINH CITY

Na een lange reis kwam ik eindelijk aan in Ho Chi Minh City waar Emma, Hannelore en Janou me opwachtten. We hebben vorig semester al samen een tripje gemaakt naar Guangzhou en daar hadden we beslist dat we samen naar Vietnam zouden gaan. Emma haar nonkel en tante wonen in Ho Chi Minh City en zij hebben ons daar met open armen ontvangen! Ze lieten ons overnachten in hun prachtig appartementje met een zicht over de stad.

Op onze eerste dag nam Tante Thuy, Emma’s Vietnamese tante, ons meteen mee om de stad te verkennen. Ze liet ons enkele hoogtepunten zien zoals een kathedraal, een prachtig oud postkantoor en de echte ‘backpackers buurt’. Als kers op de taart, nodigde ze ons ‘s avonds samen met Nonkel Jacques uit om bij hen thuis een heerlijke broodmaaltijd te eten met onder andere brie, salami, frikadellenkoek en nog zooo veel meer. Je kan niet geloven hoe dankbaar wij hiervoor waren na 4 maanden enkel rijst en noedels te eten. 😉

Een van de dingen die je ook zeker moet bezoeken als je in Ho Chi Minh bent, is het War Museum. Een erg interessant museum waar je letterlijk stil wordt van alles wat je ziet. Gruwelijke beelden en verhalen.
En nadat je dat bezocht hebt, is het vanzelfsprekend om ook de Cu Chi tunnels te bezoeken. Dit is een groot ondergronds tunnelcomplex dat gebruikt werd tijdens de Vietcong oorlog. De tunnels zijn enorm smal en donker, echt niet m’n ding. We mochten er zo’n 200m in wandelen, dat lijkt niet ver maar het waren de 200 langste meters van mijn leven. Wat was ik blij toen ik er weer uit kon!

MUI NE

Na ons bezoek aan Ho Chi Minh City, trokken we naar Mui Ne, een klein stadje aan de kust. We zijn hier samen naartoe gegaan met Cédric en Théophile, 2 vrienden die ook studeren aan Hainan University en toevallig ook op rondreis waren door Vietnam.
We verbleven in een heel fijn hostel op het strand. Na het drukke stadsleven was het wel eens fijn om een paar dagen uit te rusten op het strand. 🙂

MEKONG DELTA

De Mekong Delta, nog zo’n must see in Vietnam. De natuur en omgeving is prachtig maar de rivier is heel vuil, je ziet zo veel afval drijven… Zoveel mensen leven langs deze rivier, het kan niet gezond zijn. Zo zagen we bijvoorbeeld een dood varken drijven en 200m verder zag je vrouwen kleren wassen en nog eens 200m verder zag je kindjes zwemmen en spelen in het water…
We hebben ook een floating market bezocht. Honderden kleine bootjes liggen te dobberen op het water en wachten tot er boten met toeristen passeren om zich vervolgens vast te maken aan deze boten en dingen proberen te verkopen. Uiteraard zijn wij in deze ‘tourist trap’ getrapt en hebben we een mango gekocht. Goed idee dachten we, een lekkere snack, tot we hem begonnen te eten en we er wormen uit zagen kruipen.

HANOI

In Hanoi verblijven we in een superfijn hostel midden in het oude district van Hanoi. Je zag er zo veel typische Aziatische beelden: kappers op straat, streetfood, mensen die spulletjes verkopen vanop hun fiets,…
De mensen waren wel opvallend meer gewoon aan toeristen dan de mensen in Ho Chi Minh, ze probeerden je vaker in ‘t zak te zetten en waren minder vriendelijk.

HALONG BAY

Hoogtepunt van de reis door Vietnam! WAUW!
Een nachtje op een cruise door Halong Bay, het leven kan echt wel mooi zijn ja. 🙂 We hebben gekajakt tussen de bergen, gezwommen en we hebben aan ‘squid fishing’ gedaan (maar jammer genoeg niets gevangen…). ‘s Avonds hebben we cocktails gedronken op het dek terwijl alles rondom ons stil was en konden genieten van een prachtige sterrenhemel. Adembenemend!

Leuven in Guangzhou

1 oktober was het de nationale feestdag van China (国庆节) en daarom hadden we een weekje vakantie. Ik ben een week naar Guangzhou geweest om er 2 klasgenootjes vanuit Leuven te bezoeken, Melissa en Tanika. Guangzhou ligt op het vasteland van China, helemaal in het zuiden. Emma, Janou en Hannelore zijn 3 andere klasgenoten vanuit Leuven die dit jaar studeren in Nanjing. Zij zijn ook een weekje naar Guangzhou gekomen dus het was een echte Sinologie-reünie. 🙂

Mijn reis naar Guangzhou was al meteen een heel avontuur. Aangezien ik volop mijn residence permit aan het regelen ben in Hainan, heb ik mijn paspoort een maand moeten afgeven aan het visa center. Ik kreeg een officieel bewijs in de plaats (met een stempel want stempels zijn o zo belangrijk in China) waarmee ik alles kan doen waarvoor je normaal je paspoort nodig hebt. Ik kon probleemloos het vliegtuig nemen maar eens toegekomen in Guangzhou begon de miserie.

Het begon al bij de taxirit naar het hotel. Ik heb eerst een halfuur moeten aanschuiven om een taxi te kunnen bemachtigen en toen ik er eindelijk een gevonden had, bleek het een zware oplichter te zijn. Ik stapte nog maar in en de taxichauffeur probeerde al een enorm hoge prijs af te spreken. Hij dacht waarschijnlijk ‘Oh, die buitenlander kent niets van de prijzen hier dus ik kan maar proberen’. Ik zei meteen dat hij mij probeerde op te lichten en dat hij gewoon zijn meter moest opzetten maar hij bleef maar roepen dat het al laat was en hij nog niet gegeten had. Als ik dan zei dat dat niet mijn probleem was begon hij nog maar wat luider te roepen dus besloot ik mijn mond te houden tot aan het hotel en hem dan gewoon het bedrag te geven dat ik zelf wou betalen. Niet zo’n slim idee… We stopten aan het hotel en ik gaf hem geld maar hij ging duidelijk niet akkoord met dat bedrag en sloot opeens alle deuren. Na 10min ruzie maken en schelden heb ik dan toch maar toegegeven en de volle pot betaald want het was ondertussen al 2u ‘s nachts en ik wou slapen.

Ik kwam binnen in het hotel (ondertussen al heel slecht gezind) en gaf mijn officiële documenten af aan de balie. Het personeel maakte er meteen een probleem van dat ik mijn paspoort niet bij had en weigerde me een kamer te geven. Na 2u discussiëren zeiden ze me dat ik het hotel moest verlaten want dat ze anders de politie zouden bellen. En daar stond ik dan, om 4u ‘s nachts op straat in een stad die ik totaal niet kende. Na een tijdje ben ik toch terug gekeerd naar het hotel, smekend om een kamer maar ze zeiden dat ik in de lobby op een zetel mocht liggen tot het weer licht werd en dan moest ik maar op zoek gaan naar een ander hotel. Leuk begin van de vakantie, toch?

Gelukkig kon ik de dag erna meteen naar Melissa en Tanika en hebben zij mij weer kunnen opbeuren door samen een bezoekje te brengen aan een prachtig park. ‘s Avonds kwamen Emma, Janou en Hannelore aan. We zijn dan met z’n allen op zoek gegaan naar een ander hotel en gezellig iets gaan eten.

De dag erna hebben we de echte toeristen uitgehangen en hebben we zoveel mogelijk van Guangzhou op 1 dag gezien. Van een museum naar een tempel, vervolgens naar een andere tempel, dan naar een park en om de dag af te sluiten zijn we langs de rivier naar de Canton Tower gewandeld. De Canton Tower is de hoogste toren in Guangzhou en wordt ‘s avonds prachtig verlicht.

De volgende dag zijn we met een groep vrienden van de universiteit van Melissa en Tanika naar prachtige watervallen geweest. De uitzichten waren prachtig maar het was zo warm en zo druk dat we vaak gewoon even op zoek gingen naar een plekje in de schaduw en een plaats waar we met onze voeten in het water konden. We hebben lang gewandeld en heel veel gezweet maar het was het helemaal waard!

De dag daarna zijn we weer een prachtig park gaan bezoeken, het mooiste dat ik tot nu toe al gezien heb. 🙂
En omdat het mijn laatste avond was, zijn we ‘s avonds iets gaan eten en nadien uitgeweest met nog 2 vrienden van mij die ook aan Hainan University studeren en ook op vakantie waren in Guangzhou.

De laatste dag ben ik met Emma, Janou en Hannelore de fake market een bezoekje gaan brengen. Kleine teleurstelling aangezien we niet meteen vonden wat we wilden en ook niet aan de prijzen die we wilden. Maar ik zal nog wel genoeg kansen hebben om fake markets in andere steden te bezoeken. 😉

Sanya

Donderdag 15 september was het mid-autumn festival (中秋节) in China en hadden we een dag vrijaf. Vrijdag hadden we ook geen les dus zijn Julie en ik er (weer) een weekendje op uit getrokken. Bestemming deze keer: Sanya, ook wel gekend als Hawaii van het Oosten.

We vertrokken woensdagnamiddag na onze les met de trein, een ritje van 2u voor ongeveer €10. Helemaal niet veel geld als je weet dat dit de populairste vakantiebestemming in China is. We hadden een leuke hostel geboekt vlakbij het strand waar we een tweepersoonskamer kregen na wat gezeur omdat de stapelbedden in de slaapzaal op Chinese maat gemaakt waren en dus een beetje klein waren.

Aangezien onze zoektocht naar Westerse kledingketens in Haikou nog niets opgeleverd had, zetten we de zoektocht in Sanya verder, mét succes! Gelukkig als kleine kindjes waren we toen we een h&m vonden. We hebben ons dan ook allebei een klein beetje laten gaan, oeps… 😉

Donderdag hebben we het strand vlak aan onze hostel verkend. Prachtig. De zee was helderblauw en je had een prachtig zicht op bergen. Er waren heel grote golven wat voor hilarische momenten gezorgd heeft. We stonden letterlijk nog maar tot onze enkels in het water en we werden beiden omver gekegeld door een gigantische golf. Extra grappig als je weet dat alle Chinezen op het strand naar ons aan het staren waren omdat er ‘Westerlingen in bikini’ de zee in gingen.

‘s Avonds zijn we nog een verse fruitsap gaan drinken op het strand. Het strand zat vol mensen die allemaal foto’s namen met de volle maan en de zee op de achtergrond. Mid autumn festival wordt gevierd op de 15e dag van de 8e maand volgens de maankalender, wanneer het volle maan is. Het is ook traditie dat ze Mooncakes maken (月饼).

Vrijdag zijn we naar Yalong Bay geweest, het populairste strand onder de rijke Russische en Chinese toeristen. Ook dit was weer prachtig. ‘s Avonds hebben we gezondigd en zijn we gaan eten in de Mc Donalds, af en toe moeten we toch kunnen ontsnappen aan al dat Chinese eten. 😉

Zaterdag stond er eens iets anders dan het strand op de planning. We zijn naar Luhuitou Park geweest, een park waar je een uitzicht over heel Sanya hebt. Aan de ingang vroegen ze ons of we mee wilden rijden met een karretje maar we dachten dat dit weer een ‘tourist trap’ zou zijn dus hebben we vriendelijk bedankt. Achteraf gezien was dat een domme beslissing. Om het mooiste zicht te hebben moest je nog enkele kilometers naar boven wandelen. In een klimaat zoals dat van Hainan is dat echt geen pretje. We hebben de top niet gehaald maar we hebben toch wel heel mooie uitzichten gehad.

Nadien zijn we terug richting Haikou gekeerd aangezien we les hadden op zondag. (Hier wordt NIET mee gelachen, het is zo al erg genoeg)
Omdat we vrijdag geen les hadden, werden de lessen van vrijdag gewoon verplaatst naar zondag. Gelukkig hadden we maar 2u les dus het viel nog wel mee. 🙂

再见 !

‘t Schoon leven

Na bijna 2 weken begin ik me hier echt thuis te voelen in Haikou. Ik leer steeds meer nieuwe mensen en plaatsen kennen, Chinees praten gaat elke dag vlotter en vlotter en we beginnen de Chinese mentaliteit hier een beetje beter te kennen. Zo zijn we er bijvoorbeeld achter gekomen dat Chinezen niets tegen hun zin doen. Julie wou een brief naar het thuisfront versturen dus gingen we een postkantoor binnen maar de vrouw achter de balie vond het te veel werk om een juiste postzegel te zoeken dus stuurde ze ons gewoon weer weg. Blijven aandringen is hier de boodschap.

Vorige week zondag zijn we met 3 andere internationale studenten (waaronder een Kroaat, een Duitser en een Slovaak) naar Holiday Beach geweest. ‘s Avonds zijn we met z’n allen nog iets gaan eten en we hebben ook een leuke bar ontdekt op de 19e verdieping van een gebouw waar ze Hoegaarden (Jaja, je leest het goed, HOEGAARDEN) verkopen. Ik denk dat we ons stamcafé gevonden hebben… 😉

Maandag hadden we onze eerste les. We begonnen meteen met de ‘Comprehensive Course’. Deze les is een beetje te vergelijken met de lessen die we in Leuven kregen. Veel nieuwe woorden en een beetje grammatica. Het is een heel leerrijke les en de prof is ook een leuke vrouw.

We hebben ook nog andere vakken zoals lezen, luisteren, schrijven en spreken. Deze lessen vind ik een beetje minder interessant. De leerkrachten ratelen de hele tijd maar door en we leren nog niet echt dingen bij.

Vrijdag na onze les hebben Julie en ik halsoverkop beslist om een weekendje naar Riyuewan te gaan, vlakbij Wanning. We hebben de trein genomen en sliepen daar in een hostel. De treinrit was een echte meevaller. Je kan het een beetje vergelijken met een vliegreis bij ons: genummerde plaatsen, airco, mensen die rondkomen met eten en drinken,…

Eenmaal aangekomen in Wanning hebben we meteen een frisse duik genomen en ‘s avonds een film gekeken in de surfclub (geprojecteerd op een scherm tussen de palmbomen, heel idyllisch 😉 ) met enkele lokale Chinezen en een Fransman die we daar hebben leren kennen. Riyuewan is bekend als surfspot dus zaterdag hebben we een surfplank gehuurd en een poging tot surfen gedaan. De golven waren jammer genoeg wat klein maar we hebben er het beste van gemaakt. 😉

Ondertussen zijn we bijna volledig gesetteld in Haikou. We hebben een Chinees telefoonnummer aangeschaft (zie hieronder in mijn adres) maar ik blijf wel nog steeds bereikbaar op mijn Belgisch nummer via Whatsapp of ook via facebook, mail en zelfs via de post. Ik zal hieronder eventjes mijn adres posten voor diegenen die graag een briefje zouden sturen. 🙂

Elyne De Bruycker
Room 633 International Students Building, College of international  Cultural Exchange, Hainan University
58 Renmin Ave. Haikou 570228
Hainan Province, P.R. China
+8613006072902

再见 ! 👋

Life on flip flops

Wauw, echt wauw.

Na een lange reis van 16u waren we EIN – DE – LIJK in Hainan. We hadden meteen door dat het weerbericht dat we thuis gezien hadden niet echt klopte, geen druppeltje regen en héél veel zon. Vanaf dat je buitenkomt, voel je de zweetdruppels letterlijk langs je lijf lopen. Gelukkig hebben we een kamer met airco, iets waar ik echt enorm dankbaar voor ben!

We slapen in een gebouw waar enkel buitenlandse studenten verblijven. We zitten op de 6e verdieping, wat echt voor een prachtig uitzicht vanop ons terras zorgt, maar er is geen lift… Geen pretje in deze hitte!

Uitzicht vanop mijn terrasje 🙂

We hebben allebei een kamer voor ons alleen met een tweepersoonsbed, een eigen (primitieve) badkamer, een bureau en een terras. Niet slecht voor Chinese standaarden dus. De Chinese studenten slapen hier namelijk met 4 personen in 1 kamer, zonder airco… Buitenlanders krijgen hier een echte luxebehandeling.

Na 3 hectische dagen vol administratief geregel, hebben we vandaag eindelijk een beetje kunnen relaxen. We hebben onszelf een fiets aangeschaft (beste aankoop tot nu toe) en zijn vandaag naar het strand gefietst. Een hele belevenis hier in China. Ik was nog geen 10m ver en had al een eerste kleine botsing, gelukkig konden het Chineesje en ik er allebei om lachen. 😉

Het strand was een leuke ontdekking! Weinig mensen (letterlijk maar 5 Chinezen en wij), heerlijk warm zeewater en een kleine bar waar we iets konden drinken. We hadden al snel door dat 2 blonde meisjes in bikini iets heel bijzonder zijn hier in China, de 5 Chinezen die op het strand waren probeerden allemaal stiekem een foto te trekken of kwamen zonder schaamte vragen of ze een foto mochten nemen.

Maandag beginnen de lessen, spanneeend! We hebben allebei een mondelinge en schriftelijke test afgelegd en zitten beiden in het hoogste niveau! We hebben elke dag les van 7u40 tot 11u25 en nadien zijn we gewoon vrij! Er staan nog veel strandbezoekjes gepland dus… 😉

Things are getting real…

Oh god, morgen is het zo ver…

Mixed feelings! Ik kijk er enorm naar uit om aan mijn groot avontuur te beginnen maar ik vertrek stiekem toch met een heel klein hartje. Het is natuurlijk een grote droom die uitkomt maar een jaar aan de andere kant van de wereld vertoeven, het is toch een uitdaging! Gelukkig bestaan er dingen zoals Skype en facetime. 🙂

30 augustus 2016, D-Day! 13u40 vertrek ik samen met Julie naar het verre (jammer genoeg nu niet zo zonnige) Hainan. Een prachtig eiland ten zuiden van Hong Kong. Als we aankomen in Haikou, kunnen we meteen ons beste Chinees bovenhalen en een taxi zien te regelen naar de universiteit. We gaan allebei lessen volgen aan Hainan University in Haikou. We komen jammer genoeg wel aan in het regenseizoen dus ik heb me nog snel een nieuwe regenjas aangeschaft. 😉

20150518104548714871

Verblijf voor international students op de campus

Ik ben zelf heel benieuwd hoe alles zal verlopen. Ik heb me voorgenomen van alles gewoon op me af te laten komen en niet te stressen of te panikeren. Ik ga een jaar op een eiland wonen dus ik zet mijn chill modus alvast aan. 😉